ストックホルム日本人補習学校への寄附の御依頼

平成30年5月吉日

ストックホルム日本人補習学校への寄附の御依頼

新緑の息吹が日増しに感じられる今日この頃、皆様方におかれましては益々ご清祥のこととお喜び申し上げます。平素よりストックホルム日本人補習学校の活動に対し、多大なるご理解ならびにご支援を賜り、心より御礼申し上げます。

さて本補習学校は児童生徒保護者からの授業料を基礎として運営されていますが、年々高騰する校舎および事務所借料費、人件費等により経営が安定しているとは言い難く、日本政府および各種団体(ストックホルム日本人会、日本商工会等)からの援助によりその活動を何とか維持している状況でございますこの厳しい財政状況は学校運営の至る面において深刻な影響を及ぼし続けております。例えば、授業を行う上で有用な新しい機器等の導入が資金不足で出来ない、などといったことが当てはまります。 このような状況に鑑み、私たち学校運営委員会は少しでも多くの児童・生徒に良質な教育を安心して受けて頂けますよう、また補習学校が未来志向で安定して発展していけますよう運営の努力を続けて参りますと同時に、この度広く一般の皆様方に寄附の御依頼をさせていただきたく存じます。そしてそのご案内をこれにていたします。趣旨に賛同していただけた方には、下記概要をご一読の上、銀行振り込みにて寄附をしていただけますと幸甚でございます。皆様方におかれましてはご理解、ご支援の程宜しく御願い申し上げます。尚、何かご不明な点等ございましたらいつでも補習学校保護者部(japanskaskolan.hogosha@gmail.com)の方までお問い合わせください。

以上、御高配の程何卒宜しく御願い申し上げます。

記『ストックホルム日本人補習学校への寄附』概要

• 受付時期:年中受け付けております。寄附であることが明確になりますように、” Meddelande(メモ)”のところに「Donation 100 SEK」、あるいはシンプルに「D 100」などとお書きください。
    • 金額単位:一口100SEKから、お一人あたり何口からでも受け付けます。
    • お支払先銀行口座:    Nordea / Japanese school Plusgiro 492510-3

• 経過:寄附にご貢献いただいた方のご尊名を『学校寄附ご貢献者一覧リスト』(補習学校ウェブサイトその他に掲載予定)にお載せいたします。尚、御名前の掲載を希望されない方は振り込み時に” Meddelande(メモ)”のところに「List (-)」などとお書きください。
    • その他:請求書が必要な方は学校事務局から随時発行・送付致しますので補習学校保護者部までご一報ください。(japanskaskolan.hogosha@gmail.com。その他の質問等も同様に同アドレスまでお知らせください。

以上

ストックホルム日本人補習学校
      運営委員長 佐原 真
      (E-mail)msahara64@gmail.com
      [補習校事務所]  Högbergsgatan 68, 118 54 Stockholm
      (TEL/FAX) 08-640-3313

Anmodan om bidrag till Japanska Skolan i Stockholm

Vi vill tacka er för det stöd och den förståelse ni visar vår verksamhet i Japanska Skolan i Stockholm.

Vår frivillig-skola drivs huvudsakligen genom studieavgiften från elevernas målsmän. År efter år stiger dock lokalhyra för skola och kontor, dessutom ökar även personalkostnaderna. Allt detta gör det svårare för skolans ledning att fortsätta bedriva verksamheten, eftersom det ekonomiska stöd man erhåller från Japanska regeringen och olika organisationer (Japanska föreningen, Japanese Businessmen’s Club etc.) inte räcker till. Den tuffa finansiella situationen i Japanska Skolan har allvarlig inverkan på administrationen och andra verksamheter inom skolan. Till exempel gör de dåliga finanserna att skolan inte kan införskaffa ny utrustning och hjälpmedel för undervisningen.

Med tanke på den svåra situationen kommer styrelsen för Japanska Skolan att anstränga sig ännu mer för att effektivisera administrationen så att vi även i fortsättningen ska kunna erbjuda våra elever en högkvalitativ utbildning i en framtidsorienterad skola. Men det kommer tyvärr inte att räcka, så därför ber vi alla om ett frivilligt extra bidrag till Japanska Skolan för att förbättra dess finanser. Varje bidrag kommer att uppskattas mycket. Vi vore även tacksamma om ni kan sprida denna information till företag, institutioner och andra som kan tänkas vilja stödja vår verksamhet. För er som vill lämna ett bidrag kan detta göras till plusgirokontot nedan. Tack på förhand för er förståelse och ert stöd!

Är det något ni undrar över, kontakta gärna målsmännens förening i Japanska Skola i Stockholm (japanskaskolan.hogosha@gmail.com).

Hur man donerar?
      Donationsperiod: Vi tar emot donationer året runt, t.ex. vid betalning av skolavgiften (avgiften och donation). Vi ber er att skriva ”Donation 100kr” eller ”D100” i ”Meddelandet” för att tydliggöra att det är en donation.

Summan: Minsta summa är 100kr. Multiplar av denna summa tar vi också gärna emot.

Bankkonto: Nordea/Japanese school, Plusgiro 492510-3

Efter donationen: Vi planerar att publicera en lista med namnen på de som bidragit till skolan, på skolans hemsida och andra platser, t.ex. skoltidningen. Skulle ni föredra att inte vara med på listan; skriv ”List (-)” osv. i ”Meddelandet” vid överföring.

Övrigt: Om ni behöver ett kvitto, eller har andra frågor; får ni gärna skicka ett meddelande till skolans föräldraansvariga(japanskaskolan.hogosha@gmail.com).

Med Vänlig Hälsning

Makoto Sahara