スウェーデン下水処理の見学勉強会ツワーのお知らせ

ストックホルムの2040年完成予定の下水処理プロジェクトSFA (Stockholms framtida Avloppsrening) 」の見学勉強会ツワーのお知らせ

日時:10月20日金曜日午後4時から、集合3時50分

場所:IVL Svenska Miljöinstitutet R&D Facility Hammarby Sjöstadsverk

集合場所:ヘンリクスダール下水処理場、入り口Stockholm Vatten och Avlopp, Henriksdals reningsverk

行き方:Slussen よりバス4分、Henriksdal または Henriksdalsviadukten で下車

恒例の秋のセミナーの季節になりました。ストックホルム市の下水処理についての勉強会のご案内です。
現在、ストックホルム市の汚水はヘンリクスダール下水処理場とブロンマ下水処理場の二つで処理されていますが、スウェーデン都市部の人口増加、2025年に予定されているブロンマ下水処理場の閉鎖により、ヘンリクスダール下水処理場に流れる下水の量は倍になると予測されています。また、下水に含まれる薬物やマイクロプラスティックなどの処理がむずかしい汚染物質の除去対策や、処理後にメーラレン湖、バルト海に放出される水質の規制も厳しくなりつつあることで、ストックホルム市では下水トンネルを含む大規模なプロジェクトが進行中です。
2040年の完成に向けて新しい技術を使った下水処理方法が検討され、IVL ハマビー・ショースタッドベルケット研究施設で6700分の1の規模のパイロットプラントでの研究が進められています。改築完成後のヘンリクスダール下水処理場は世界で一番大きなメンブレンフィルター下水処理場になると世界から注目を集めています
今回、日本人会では、特別にこの研究施設の見学勉強会ツアーを可能にしました。説明は日本語とスウェーデン語で行い、約1時間の行程を予定しています。

申し込み要japanskaforeningen@gmail.com  宛に10月18日まで、題目Vatten でお申し込みください。 ベビーカーは入れません。また、集合場所のヘンリクスダール下水処理場より、階段、坂を登りますので、あらかじめご了承ください。お申し込み後に行き方の詳細、また当日の役員の連絡先をメールでお知らせいたします。
定員20名 先着順にて受付します。
参加費無料

Studiebesök: IVL R&D Facility Hammarby Sjöstadsverk

Datum: 20:e oktober, kl.16-17 (kl.15:50 vid Stockholm Vatten Henriksdals reningsverk ingång)

Välkommen till ett unikt tillfälle att besöka pilotanläggningen för Stockholms framtida avloppsvattenrening (SFA). Stockholm Vatten Henriksdals reningsverk är Sveriges största reningsverk som i nuläget renar avloppsvatten från cirka 780 000 personer i södra och östra Stockholm. År 2025 planeras Bromma reningsverk, som renar avloppsvatten från ca 290 000 personer, tas ur drift och vattnet ledas till Henriksdal. Därtill ökar befolkningen i Stockholm samtidigt som kraven för att minska föroreningar i Mälaren och Östersjön skärps.

I IVL Hammarby Sjöstadsverk har vi pilotprojekt för membranteknik, en ny reningsmetod som Henriksdals reningsverk kommer att använda år 2040. Byggarbetet har påbörjats, och den nya tekniska lösningen är på plats. Pilotanläggningen är i skala 1:6700 mot Henriksdals framtida reningskapacitet och här testas olika scenarion för att effektivisera reningen.

Japanska föreningen i Stockholm erbjuder er ett unikt tillfälle att besöka pilotanläggningen i vår serie av akademiska seminarier vi håller varje höst. Välkommen!

Max 20 deltagarna, föranmälan krävs.

Anmäl senast 18:e oktober genom e-post till japanskaforeningen@gmail.com med ämnesrad ”Vatten”.

OBS! Pilotanläggningen ligger uppe på berget och vi tar trappor och promenerar en backe upp till Sjöstadsverket (ca 7min). Ingen barnvagn tillåten, barnen får vara med i sällskap med vuxen.

september 2017
M T O T F L S