2017 Genomförda aktiviteter

Jan 28 För tredje året höll vi en japansk taltävling för svenska studenter i samarbete med japanska ambassaden, JBC och Stockholm Universitet samt svenske ex-ambassadören i Japan.
Plats: Stockholm Universitet

Jan 29 ”Japanska nyårets kulturfest”
Tillagning av traditionella japanska riskakor ’Mochi’ med avsmakning. Scenprogrammet bestod av japanska trummor (taiko), koto, japanska sånger med Sakurakören och yosakoi dans. Verkstaden med ikebana, kalligrafi, teceremoni, origami, shogi och japanska lekar m. m. Samt lotteri. Foton på 2016 aktiviteter visades på scenen.
Plats: Alviks kulturhus

Feb 24 Japanskt språkcafé
Plats: Belgobaren

Mar 11 Japanska skolans avslutningsceremoni

Mar 26 Årsmöte.
Verksamhetsberättelse 2016, Årsredovisning 2016. Nya riktlinjer beslutades för föreningens verksamhet. Ny styrelse valdes. Ny stadga (gäller fr.o.m. 2017)
Plats: Ekensbergskyrkan, Solna

Apr 22 Japanska skolan, -öppningsceremoni

Apr 22 ”Körsbärsblommans dag”
Plats: Kungsträdgården.
Årligt firande av våren i samarbete med Stockholms Stad. Olika japanska kulturyttringar visades, bl. a. japanska trummor, Shamisen, flöjt, Budo/Aikido show, japanska sånger med Sakurakören och Yosakoi dans m.m.
Workshop: kalligrafi, kimonoprovning, origami, shogi och igo, teceremoni, ikebana.
Tält med information från Världskulturmuséerna, JFS, m.fl. Försäljning av kimono, japansk mat, bento-kakor och -te m.m.

Maj 10 Ny utgåva av tidskriften STOCKHOLM nr 82 (digitalt)

Maj 14

Tehusets dag med kimonoprovning.
Plats: Etnografiska museet.

Maj 14

Barnsamling ”Kodomo no hi ” Origami, Aikido. Gammaldags traditionella lekar. Ursprungligen ”Pojkarnas dag”, som ändrades till ”Barnens dag” och firas i maj varje år i Japan.
Plats: Etnografiska museet

Maj 21 Japanskt språkcafé
Plats: Belgobaren

Jun11 Idrottsdagen, årligt evenemang i samarbete med Japanska skolan i Stockholm.
Plats: Zinkensdamm IP

Jun 30 Ny utgåva av tidskriften STOCKHOLM nr 83 (digitalt)

Jul 09 ”Yukata de Tanabata” Stjärnfestivalen
Plats: Etnografiska museet.
I samarbete med Tanko kai (Japanska Teceremoni-sällskapet) och Etnografiska museet.
Tillverkning av Tanabata-kazari, kimonopicknic i samarbete med Kimono de Jack.

Sep 08 JFS språkcafé med Fude kotoba klubb

Okt 01 Svampplockning.
Plats: Skogen i Hansta

Okt 12 Filmvisning: Japansk filmdokumentär (The Promise)
Plats: ABF-huset, Sveavägen

Okt 20 Studiebesök på IVL R&D Facility Hammarby Sjöstadsverk
Plats: IVL Svensk Miljöinstitutet Hammarby Sjöstadsverk vid Henriksdal reningsverk

Nov 15 Ny utgåva av tidskriften STOCKHOLM nr 84 (digitalt)

Nov 17 Filmvisning i samarbete med Japanska ambassaden
Hankyo railway – A 15 minutes miracle
Plats: ABF-huset, Sveavägen

Nov 30 Föreningens medicinska föreläsning med seminarium (år 5). Föreläsare var forskarna i Karolinska Institutet. Föreläsning av Makoto Kondo, Kazunori Sunadome och Makoto Sahara
Plats: Karolinska Institutet, MTC

Dec 03 Bussresa till Steninge Slott, Historisk vandring och julmarknad
Plats: Steninge slott

Dec 03 Bonenkai, årets avslutningsfest.
Plats: Restaurang Blue Light Yokohama

2024年10月