Inbjudan till Japanska Föreningens Nyårsfirande 2020

Det är första nyåret för Reiwa-eran och det firar vi med spektakulära scen-framträdanden. Första svenska Rakugo-berättaren Sanyuutei Jubei intar scenen tillsammans med Haruka Sassa från Kungliga Operan och en japansk nyckelharpist. Vi har även fina uppträdanden med taiko trummor, kör och Yosakoi dans.

Bon Aibon – Japanese Sweets in Sweden) som kommer sälja Nerikiri, Wagashi och andra fina japanska bakverk.  Det kommer även finnas Bento-försäljning på plats. I år har vi en massa fina workshops så som, Shougi, japansk språkcafé, kalligrafi, origami, téceremoni, ikebana och traditionella japanska lekar. Vi har även mochi-buffé, fiskdamm för barnen och lotteri.

Lotteriet ~alltid vinst!~ 1 lott/20kr

I prispotten har vi blandannat presentkort, ris och sake. Vinsterna tas hem samma dag och kan inte skickas.

~Setsubun mamemaki~

Setsubun är en japansk tradition för att välkomna våren och firas vanligtvis den 3:e februari. Men vi firar lite tidigare på nyårfirandet där vi kommer jaga bort oturen genom att kasta sojabönor på demoner. (Tradition avsedd för barn)

Datum och tid: Lördagen den 25 januari 2020, 15.30-18.30. (Dörrarna öppnas 15.00)
Plats: Brommasalen i Alviks Kulturhus, Gustavslundsvägen 168A, Bromma  http://www.alvikskulturhus.se/
Det finns begränsad utrymme för barnvagnar.

Inträde:

Vuxen medlem (Från 15 år)– 80kr Icke medlem – 150kr

Barn medlem–  40kr         Icke medlem – 60kr

Barn under 5 år–  gratis inträde

Anmälan:
Anmäl dig till e-posten japanskaforeningen@gmail.com med era uppgifter: deltagares namn, medlem/icke-medlem och barnens ålder senast 20 januari. Deltagaravgift betalas i förskott.

Summan skickas tillbaka till eran e-post och betalas sedan till vårat konto, BankGiro 5065-9721. Glöm inte att ange “Sinnen” och ditt namn i meddelandefältet.

På plats kan man betala med Swish och kontanter.

Observera att de bilder som tas under evenemanget kommer att användas bland annat för JFS Facebook/Instagram och medlemstidningen.

Hitta dit:  Alviks Kulturhus ligger nära Alvik tunnelbanestation. Med tunnelbanan åker ni gröna linjen mot Alvik, Hässelby Strand, eller Åkeshov. Det tar 13 min från T-centralen.

Bil: Det finns parkeringsplatser nära Alvik station.

…………………………………………………………………….

Invitation to the Japanese Association in Stockholm’s New Year’s celebration 2020!

It’s the first new year for the Reiwa-era and we celebrate this with a spectacular show on stage. The first-ever Swedish Rakugo-storyteller Sanyuutei Jubei will perform on stage as well as Haruka Sassa from the Royal Opera and a Japanese Nyckelharpist (Swedish traditional instrument). We will also have wonderful performances with taiko drums, choir songs, and Yosakoi dance.

Bon Aibon – Japanese Sweets in Sweden will be selling Nerikiri, Wagashi and other delicious Japanese pastries at the event. Bento-boxes will available for purchase. This year we will also have a selection of fantastic workshops such as Shogi, Japanese language café, calligraphy, origami, tea ceremony, ikebana, and traditional Japanese games. Don’t forget that we also have the all you can eat mochi-buffet, “fiskdamm” for the children and a lottery.

Lottery ~Win every time!~ 1 ticket/20kr

In the prize pot, there are nice things such as restaurant vouchers, rice, and Japanese sake. Please keep in mind that the prizes must be taken home the same day, and cannot be sent.

~Setsubun Mamemaki~

Setsubun is a Japanese tradition to welcome spring and is usually celebrated on the 3rd of February. We’re going to celebrate it a little early at the New Year celebration where we will throw soybeans at demons to chase away bad luck. This is a tradition for children in Japan.

Date and Time: Saturday, January 25th, 2020, 15:30-18:30 (Doors open at 15:00)

Place: Brommsalen in Alviks Kulturhus, Gustavslundsvägen 168A, Bromma http://www.alvikskulturhus.se/

There is limited space for baby strollers.

Entrance fee:

Adult member (From 15 years)- 80kr Non-member- 150kr

Child member- 40kr Non-member- 60kr

Child under 5 years- Free

Registration:

Register by e-mail to japanskaforeningen@gmail.com with your name, if you’re a member or not, and the child’s age by January 20th. The entrance fee is paid in advance.

The sum will be sent back to your e-mail and paid to our BankGiro 5065-9721. Please don’t forget to write “sinnen” and your name as the message.

At the event, you can pay with Swish and cash.

Please observe that pictures that are taken during the event will be used for JFS Facebook/Instagram and the member magazine.

Directions:  Alviks kulturhus is close to Alvik subway-station. Take the green-line towards Alvik, Hässelby Strand, or Åkeshov. It takes 13 min from T-centralen.

Car:  There is parking close to Alvik station.

januari 2020
« Dec