Välkommen till Aki-Matsuri/Höstfestivalen 2019!

Nu har sommaren nått sitt slut och löven har ändrat färg, höst är här. Japanska Föreningen anordnar Aki-Matsuri, en höstfestival. På festivalen erbjuder vi traditionella aktiviteter såsom Bon-odori dans, vattenballong-fiske, och japansk fika och mat. Cafe Koya kommer med sina vackra japanska bakverk. Det kommer finnas försäljning av Bento-matlådor, matcha-té och andra godsaker.

Datum: Lördag den 21:e september 2019

Tid: 12.00 – 16.00

Plats: Utanför och i Östasiatiska museet.

※Det finns inte möjlighet att betala med kort. Betala gärna med kontanter eller Swish.

Program 2019:

Tsumami-Zaiku försäljning:

Tsumami-zaiku är ett traditionellt japanskt hantverk som har utförts sedan Edo-perioden i Japan. Begränsat antal produkter.

Hantverkare: Kanako Schlichting

Dansa Bon-Odori med YUKATA (enkel sommar bomullskimono)

Japanska föreningens kimono-klubb KOSODE Club kommer att vara där för vuxna och barn som vill bära YUKATA. Ni kan ta med era YUKATA eller hyra YUKATA från föreningen.

Anmäl dig till Kosodeklubben före den 15:e sep, till epost: kosodeclub@gmail.com, ämnesrad  ’BON-Odori”

OBS: Skriv garna ålder och längd både för vuxna och barn när du vill hyra föreningens YUKATA. Om det regnar, kommer programmet att ställas in.

Bon-Odori Dans

Kom och dansa den traditionella bon-odori dansen. Låt oss dansa tillsammans till klassiska låtar såsom Tokyo Ondo, Tanko Bushi och Tokyo Gorin Ondo 2020.

Tid: 13:00-13:15 och 15:00-15:15

Redan nu kan man smygträna danserna hemma. Se länkarna nedan:

Tokyo ondo

Tanko Bushi

Tokyo Gorin Ondo 2020

Observera att de bilder som tas under evenemanget kommer att användas bland annat för JFS Facebook och medlemstidningen.

Japanska Föreningen i Stockholm

Welcome to Aki-Matsuri/Autumn Festival 2019

Summer has ended and the leaves have started to change color. Autumn is here and The Japanese Association is holding a festival to celebrate its arrival. At the festival, you can partake in activities such as bon-odori dance, water balloon fishing, and Japanese food and fika. You can buy Japanese wagashi sweets from Cafe Koya, bento lunch boxes, matcha tea, and other delicious food and beverages.

Date: September 21st, 2019 (Saturday)

Time: 12:00-16:00

Where: Östasiatiska Museum (Museum of Far Eastern Antiquities)

※We do not accept payment by credit card. Please pay with cash or Swish.

Program 2019:

Tsumami-Zaiku Shop

Tsumami-zaiku is a traditional Japanese craft that has been used since the Edo-period.

Products are limited.

Dance Bon-odori with Yukata (summer cotton kimono)

The Japanese associations kimono-club KOSODE Club will be participating for adults and children who want to wear a YUKATA. You can bring your own YUKATA or rent a YUKATA from the association.

Please register by e-mail to kosodeclub@gmail.com before the 15th of September if you wish to wear YUKATA. Please enter “BON-Odori” as the subject

Make sure to provide age and length for both adults and children if you want to rent a YUKATA. In case of rain, this program will be canceled.

Bon-Odori Dance

Join us and dance the traditional bon-odori dance. Let us dance together to classics such as Tokyo Ondo, Tanko Bushi, and Tokyo Gorin Ondo 2020.

Time: 13:00-13:15 and 15:00-15:15

Get a headstart and start practicing now! See the links below:

Tokyo Ondo:

Tanko Bushi

Tokyo Gorin Ondo 2020

Please note that the pictures taken during the event will be used in JFS’ publications, including Facebook and our newsletter.

The Japanese Association in Stockholm

augusti 2019