ORIMONO CLUB Japanska föreningens nya klubb!

Orimono (織物) är namnet på all den sömnad och vävnad som har med Kimono/traditionell japansk textilproduktion att göra. Japanska kläder är ett annat system av kläder, och konstrueras utefter andra värderingar och grundläggande antaganden än västerländska kläder; de består av enkla raka sömmar och draperas till form på kroppen. Genom att i praktiken nyfiket närma oss det japanska klädsystemet kan vi lära oss något nytt, och få ett nytt perspektiv på de kläder vi själva är vana vid. Kursdeltagarna har möjlighet att utbyta perspektiv på de textiler vi kommer att jobba med.

Plats:  Vallhornsgatan 28,  Bandhagen T-Rågsved

Pris: 60kr per tillfälle för JFS medlemmar, 100kr per tillfälle för övriga.

Material kan köpas på plats.

Till hösten är fyra datum satta och de är den andra tisdagen varje månad (Inte obligatorisk att närvara på alla tillfälle. )

September 11 18.30-20.30
Handsömnad: Öva på de handsömmar som ingår när en syr kimono! Tag med egna projekt eller sy på provbitar som finns på plats. Fokus blir på löpstygn, “permanenta tråckelstygn” (i brist på ett bättre namn på sömmen), och fukuro-styga, en slags smygsöm! Enkla projekt skulle kunna vara att sy påsar eller fålla furoshiki.

October 16 18.30-20.30
Förbereda shibori-färgning! Vi går igenom de reservationstekniker som används i japansk shiborifärgning med fokus på nui-shibori (reservation med sydd tråd). Vi visar också kurume-shibori. Sedan ska tiden användas till att starta upp och börja jobba på ett projekt inför nästa tillfälle! Tag med sidenprojekt att färga, eller köp på plats! Det går också bra att öva på provbitar. Lämpliga projekt skulle kunna vara scarfar, furoshiki eller stickpåsar/dylikt.

November 13 18.30-20.30
Att ändra storlek i Yukata/ ofodrad kimono (hitoe kimono). Det går också bra att sy en koshimaki (underkjol till tvådelad underklädnad för kimono).

December 11 18.30-20.30
Färgning av shibori-projektet! Tanken är att en ska haft tid att förbereda sitt infärgningsprojekt från tillfälle 2) och att det nu ska färgas! Vad vi färgar med (syntetisk färg, växtfärgning eller indigo) kommer vi överens över vid tillfälle 3. Det beror på vad folk vill fokusera på: att färga i indigo (en konst i sig), eller att färga över huvud taget (lägre start-tröskel), eller att bara utvärdera shibori-reservationen. Eventuellt kan vi göra flera typer av färgning!

Anmälan måste ske till varje kurstillfälle då antalet deltagare är begränsade. Anmälan sker via mail till yokaivintage@gmail.com. Vänligen döp meddelandet till “Orimono club tillfälle x). Vi ber er vara noga med att avboka er plats om ni får förhinder så att andra kan få chans att delta! Du får information om kurslokal vid anmälan!

Hoppas vi ses där, att det blir roligt, och att detta kan vara något som kan fortsätta växa under lång tid framöver!

Vänliga hälsningar,

Leili Mänder /JFS Orimonoclub