Studiebesök: IVL R&D Facility Hammarby Sjöstadsverk

Datum: 20:e oktober, kl.16-17 (kl.15:50 vid Stockholm Vatten Henriksdals reningsverk ingång)

Välkommen till ett unikt tillfälle att besöka pilotanläggningen för Stockholms framtida avloppsvattenrening (SFA). Stockholm Vatten Henriksdals reningsverk är Sveriges största reningsverk som i nuläget renar avloppsvatten från cirka 780 000 personer i södra och östra Stockholm. År 2025 planeras Bromma reningsverk, som renar avloppsvatten från ca 290 000 personer, tas ur drift och vattnet ledas till Henriksdal. Därtill ökar befolkningen i Stockholm samtidigt som kraven för att minska föroreningar i Mälaren och Östersjön skärps.

I IVL Hammarby Sjöstadsverk har vi pilotprojekt för membranteknik, en ny reningsmetod som Henriksdals reningsverk kommer att använda år 2040. Byggarbetet har påbörjats, och den nya tekniska lösningen är på plats. Pilotanläggningen är i skala 1:6700 mot Henriksdals framtida reningskapacitet och här testas olika scenarion för att effektivisera reningen.

Japanska föreningen i Stockholm erbjuder er ett unikt tillfälle att besöka pilotanläggningen i vår serie av akademiska seminarier vi håller varje höst. Välkommen!

Max 20 deltagarna, föranmälan krävs.

Anmäl senast 18:e oktober genom e-post till japanskaforeningen@gmail.com med ämnesrad ”Vatten”.

OBS! Pilotanläggningen ligger uppe på berget och vi tar trappor och promenerar en backe upp till Sjöstadsverket (ca 7min). Ingen barnvagn tillåten, barnen får vara med i sällskap med vuxen.

september 2017
« Aug   Okt »